Consorci de Formació Professional d'Automoció

Els ajuts a l'automoció reforçaran la tercera indústria més important del país
Els ajuts a l’automoció reforçaran la tercera indústria més important del país | ACCIÓ

 

El Departament d’Empresa i Coneixement, mitjançant la Direcció General d’Indústria i ACCIÓ, ha iniciat un programa d’incentius de 13 milions d’euros pel sector de l’automoció. Aquesta iniciativa contempla ajuts directes  per més de 200 empreses de l’automoció catalana. Amb aquesta inversió, s’espera que aquestes companyies desenvolupin plans de transformació tecnològica i de negoci.

Aquest programa d’incentius busca ajudar a una indústria especialment afectada per la Covid-19. De fet, l’automoció catalana ja s’enfrontava a diversos i complicats reptes abans de la pandèmia. En aquest context de crisi, doncs, resulta vital ajudar a un sector vital per l’economia catalana. Es tracta de la tercera indústria amb un major volum de producció i ocupació del país, només per darrere de la química i l’alimentària. Així, l’automoció genera 143.000 llocs de treball directes i indirectes. A més, factura un total de 23.800 milions d’euros, xifra que suposa més del 10% del PIB del país.

Els ajuts a l’automoció impulsaran la inversió i la transformació tecnològica

El nou programa d’ajuts a l’automoció incorporarà dues línies principals d’actuació. En primer lloc, una línia per subvencionar la realització d’inversions empresarials d’alt impacte per a empreses de la cadena de valor de l’automoció. La intensitat de l’ajut serà del 10% de la despesa subvencionable, amb un màxim d’un milió d’euros per projecte. Les empreses d’automoció optaran a rebre aquests ajuts sempre que les seves inversions vagin destinades a:

  • Mantenir la seva activitat productiva, així com els seus treballadors, a Catalunya.
  • Implementar millores en el seu procés productiu.
  • Incrementar la capacitat productiva i l’ocupació directa.
  • Desenvolupar noves activitats a Catalunya.
  • Addicionalment, empreses que hagin anunciat el cessament de la seva activitat (com per exemple Nissan) podran optar a aquests ajuts per tal de portar a terme projectes de reindustrialització de les seves instal·lacions.

La segona línia de subvencions anirà destinat a aquelles empreses que vulguin portar a terme processos de reflexió estratègica. Els ajuts també permetran a les empreses de la cadena de valor de l’automoció desenvolupar plans de transformació tecnològica i de negoci. El finançament d’aquests projectes tindrà un límit de 15.000 euros per empresa. Amb aquests diners, les companyies podran obtenir assessorament extern per explorar noves oportunitats de negoci en la indústria de la mobilitat, desenvolupar el nou pla de negoci i materialitzar-lo.

Ja s’han publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) les bases reguladores dels ajuts, i en els pròxims dies s’obrirà la convocatòria.

Els reptes als quals s’enfronta la tercera indústria més important de Catalunya

Els ajuts a l’automoció arriben en un moment determinant pel sector. Aquesta indústria es troba en un profund procés de transformació. El vehicle elèctric, la conducció autònoma, la reducció de les emissions… Tots aquests canvis estan forçant l’evolució d’un teixit industrial que fins ara estava molt especialitzat en la fabricació de vehicles de motor de combustió. A això cal sumar el tancament de les fàbriques de Nissan, tot un referent per l’automoció catalana. Malgrat els esforços per reindustrialitzar la planta, és molt probable que la marxa del fabricant japonès sigui un cop molt dur pel sector. A més, la crisi causada per la Covid-19 ha incrementat encara més la dificultat per fer front a tots aquests reptes.

Tots aquests obstacles han tingut un fort impacte econòmic pel sector. Enguany, l’índex de producció dels fabricants de transport ha caigut un 38,4% entre gener i agost. A més, les exportacions han baixat un 38,1%, mentre que es preveu una caiguda inversora del 19,4%, amb dades recollides abans de la pandèmia. L’ocupació al sector també s’ha vist molt afectada, amb un total de 33.070 afectades per ERTO registrades el juliol passat. Aquesta xifra va suposar el 84,1% de l’afiliació total del sector a la Seguretat Social.

Per totes aquestes raons, és necessari actuar ja per donar suport a tots els agents socials pertanyents a la cadena de subministrament de l’automoció a Catalunya. Només amb iniciatives com aquesta podran fer front tant als reptes propis del sector, com als provocats de manera sobtada per la Covid-19.