En un món on la tecnologia avança a passos gegants, la ciberseguretat i la conducció autònoma s’han convertit en temes d’interès creixent. Amb l’increment de la connectivitat en els vehicles i l’aparició de la conducció autònoma en les nostres carreteres, sorgeixen nous reptes en matèria de seguretat. Fabricants, associacions i governs estan treballant conjuntament per mitigar aquests riscos i garantir una major seguretat viària.
La Cibervulnerabilitat: Un Risc Creixent
El Fòrum Econòmic Mundial, en el seu informe sobre Riscos Globals 2022, va identificar la cibervulnerabilitat com un dels principals perills dels pròxims anys. En el sector automobilístic, l’augment de la digitalització i la connectivitat en els vehicles els fa més susceptibles a atacs cibernètics. Aquesta realitat posa de manifest la necessitat imperiosa de desenvolupar estratègies robustes de ciberseguretat.
Avanços en Seguretat Viària i Tecnologia
Segons un estudi de Dekra, els sistemes avançats de conducció i automoció són claus per assolir els objectius de la Unió Europea de reduir les morts a les carreteres. Aproximadament el 90% dels accidents es deuen a errors humans, per la qual cosa la implementació de sistemes d’assistència i interconnexió pot ser crucial per prevenir accidents. No obstant això, aquests sistemes no substitueixen la responsabilitat del conductor.
La Conducció Autònoma a Espanya
A Espanya, la DGT ha donat pas a la conducció autònoma amb projectes com el de Ford i el seu model Mustang Mach-E, que incorpora el sistema d’autopilotatge BlueCruise. Aquesta iniciativa marca un punt d’inflexió en la integració de la tecnologia autònoma en les carreteres espanyoles, tot i que encara queda camí per recórrer fins a la seva plena implementació.
Perills i Solucions en la Ciberseguretat
Els riscos com el robatori de dades, l’accés no autoritzat als dispositius mòbils i la manipulació de la conducció són preocupacions creixents. Per afrontar aquests desafiaments, des de juliol de 2022, s’han establert normatives que obliguen els fabricants a garantir la seguretat contra manipulacions externes dels sistemes de connectivitat i transmissió de dades. Aquestes mesures seran obligatòries per a tots els cotxes nous a la Unió Europea a partir de juliol de 2024.
La Percepció Pública i l’Educació
Un estudi de Dekra revela que hi ha un cert grau d’escepticisme entre la població respecte a la conducció autònoma, especialment entre els més grans i les dones. A Espanya, tot i que hi ha un suport majoritari a aquesta tecnologia, persisteix una desconfiança significativa. Això subratlla la necessitat d’una millor formació i informació sobre aquestes noves tecnologies.