Consorci de Formació Professional d'Automoció

Anfac full

L’any 2022 va ser un annus horribilis pel sector de l’automòbil. Des de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) no volen caure en una tendència negativa i han plantejat un full de ruta conjunta per buscar solucions als problemes. Per això, han preparat un conjunt de mesures amb caràcter d’urgència que s’han de desenvolupar de 2023 a 2025. L’objectiu és estabilitzar el sector, arribar als objectius de reducció d’emissions i garantir el futur de la indústria.

L’any passat van baixar les matriculacions. Al mateix temps, la producció s’alentia per culpa de la manca de subministraments. La necessitat de prendre mesures era imperativa. “2022 va ser un any molt difícil. Per tercer any consecutiu, les dades de producció i mercat no han arribat a les xifres previstes. És una situació molt negativa i el sector no pot continuar d’aquesta manera”, va assegurar Wayne Griffiths, president de l’associació i director general de Seat.

Anfac i el 10% del PIB espanyol

“Espanya no pot perdre 2023”, va concloure Griffiths i va demanar la unió de tots els actors de l’ecosistema de la mobilitat. En aquests moments, l’automoció representa el 10% del PIB espanyol i no es pot frivolitzar amb un dels sectors més importants per l’economia del país. “En els últims tres anys hem perdut la venda d’un milió de turismes nous. Són dades molt preocupants i que posen en perill el nostre futur”, va assegurar el president de l’Anfac.

El gran objectiu ara mateix del sector és consolidar l’electrificació. Durant 2022, només es van vendre 78.239 unitats de turismes electrificats, molt lluny del propòsit inicial de 120.000 vehicles. “Europa s’està partint en dos. Cada cop estem més enrere dels països líders. Per exemple, Alemanya o Portugal ja tenen un 20% del seu parc automobilístic electrificat. Per contra, l’estat espanyol només arriba al 9%”, va afirmar Griffiths.

Un dels parcs automobilístics més envellits d’Europa

Al mateix temps, Espanya té un dels parcs automobilístics més envellits d’Europa, amb cotxes amb una mitjana de 14 anys d’antiguitat. “Estem incomplint el doble full de ruta de 0 emissions i 0 accidents. I si no actuem ara, la situació empitjorarà”, va afirmar Griffiths.

Entre les mesures d’urgència plantejades destaca la necessitat d’ajudes públiques per afavorir la compra de vehicle nou. “El pla MOVES és bo, però no és suficient. En tots els països d’Europa hi ha un descompte directe en el preu de venda per la compra d’un vehicle elèctric. Això no passa a Espanya. No necessitem mesures parcials, sinó directes”, va assegurar Griffiths.

Treballar amb les administracions per una nova fiscalitat

Per altra banda, també és necessari una nova fiscalitat. “Agraïm la reducció en l’amortització per les empreses que compren vehicles electrificats, però necessitem més mesures, com la baixada de l’IVA o millores en l’impost de societats o l’IRPF“, va assegurar José López-Tafall, director general de l’Anfac.

Per Griffiths, un país amb vendes per sota del milió de vehicles electrificats i un 10% de quota de mercat no és compatible amb ser un hub industrial d’electrificació. “Fabricants, proveïdors de components i sindicats hem de treballar units per mantindre la competitivitat de la indústria del motor. I aquesta unió s’ha d’estendre a la resta d’agents i actuar de manera coordinada i urgent”, va concloure.